Inicijativa Ne damo naše autoceste! poziva sve građanke i građane, a udruga Bonsai ovim putem prenosi da se uključe u akciju prikupljanja potpisa za referendum protiv davanja autocesta u koncesiju koja će se odvijati od 11. do 25. listopada na području cijele Hrvatske.
Koji su ciljevi ove akcije?
- spriječiti koncesiju autocesta koja je financijski, društveno i gospodarski štetna;
- spriječiti da se o našoj budućnosti neodgovorno odlučuje;
- aktivno uključiti građanke i građane u odlučivanje o važnim društvenim pitanjima koja imaju dalekosežne posljedice.
Kako pomoći?
- Volontirajte tri sata na štandu inicijative Ne damo naše autoceste! u dijelu grada u kojem živite ili radite.
Koga kontaktirati?
- Nazovite koordinatora Ljubomira Grgurevića na broj 095 520 6809 ili nam pošaljite e-mail na ljubomirgrgurevic@gmail.com i pomoći ćemo vam u pronalasku najbližeg mjesta za volontiranje na štandu
Ne damo naše autoceste!
Volontirajmo i zajedno odlučimo o našoj budućnosti!
——
Inicijativu Ne damo naše autoceste! pokrenulo je 7 organizacija civilnog društva (Pravo na grad, Zelena akcija, GONG, Mreža mladih Hrvatske, Centar za mirovne studije, Savez udruga Klubtura, Baza za radničku inicijativu i demokratizaciju), 5 sindikalnih središnjica (NHS, HURS, MHS, SSSH, URSH) te dva cestarska sindikata (Nezavisni cestarski sindikat i Sindikat radnika Hrvatskih autocesta i cesta). Ovih četrnaest organizacija osnovalo je Organizacijski odbor za izjašnjavanje birača o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma o uređenju pitanja davanja hrvatskih autocesta u koncesiju, a inicijativi su se priključile i brojne druge organizacije (sindikati, udruge i građani) iz svih krajeva Hrvatske.
——-
JESTE LI ZNALI da Vlada namjerava dati naše autoceste u koncesiju privatnom koncesionaru na 40 godina?
Autoceste su naš veliki razvojni projekt i nikad u povijesti Republike Hrvatske tako vrijedna imovina nije dana u koncesiju.
Sedam razloga zbog kojih je koncesija na autoceste štetna za hrvatske građane:
- Privatnom koncesionaru poklanjamo 80 milijardi kuna
Koncesionar će u predviđenih četrdeset godina na autocestama zaraditi oko 80 milijardi kuna. Za taj bi se novac moglo izgraditi 300 bolnica, 2000 škola ili 4000 vrtića.
- Prihod od koncesije neće namiriti dug autocesta
Predviđeni prihod od koncesije iznosi oko tri milijarde eura, što je nedovoljno za pokrivanje duga autocesta. Osim toga, koncesijom se odričemo prihoda od cestarina, odnosno mogućnosti da tim prihodom vraćamo dug.
- Mi preuzimamo rizik, privatni koncesionar ubire profit
Država se obvezuje privatnom koncesionaru osigurati količinu prometa na autocestama koja jamči zaradu. Ako prometa ne bude dovoljno, morat ćemo koncesionaru nadoknaditi razliku.
- Cestarine će poskupjeti
Davanje autocesta u koncesiju u SAD-u, Velikoj Britaniji, Španjolskoj i mnogim drugim zemljama rezultiralo je povišenjem cestarina. Isto se dogodilo i u Hrvatskoj s onim dionicama autocesta koje su već pod koncesijom.
- Povećat će se troškovi održavanja lokalnih cesta i smanjiti sigurnost u prometu
Kako bi izbjegli troškove održavanja autocesta, koncesionari poskupljuju cestarine za kamione zbog čega se kamionski promet prebacuje na lokalne ceste. Više kamiona na lokalnim cestama znači i više pretjecanja te time i više prometnih nesreća.
- Izgubit ćemo stratešku polugu ekonomskog razvoja
Određivanjem visine cestarina država može utjecati na izvoz, turizam, ukupnu cijenu roba i usluga, ruralni razvoj i druge ekonomske faktore. Ako se odreknemo upravljanja autocestama, odričemo se i bitne poluge za kreiranje vlastite ekonomske budućnosti.
- Nije istina da ne postoje druga rješenja!
Koncesija je samo jedan od mogućih modela monetizacije duga, i to najlošiji: radi kratkoročnog krpanja proračunskih rupa daje se imovina koja dugoročno stvara dobit. Vlada dosad nije razmotrila NITI JEDAN DRUGI model monetizacije kao što je, primjerice, izdavanje obveznica. Nije pristupila reprogramiranju duga niti je ukinula političko kadroviranje u upravljanju autocestama, čime bi se ostvarile velike uštede i u isto vrijeme zadržala dobit od autocesta!
Preko četrdeset godina smo gradili autoceste, a sada ih Vlada poklanja privatnom koncesionaru da na njima četrdeset godina zarađuje?!